Nozares ziņas Uzņēmējiem
Plūkt pieredz

Patentu valdes administrētā MVU fonda “Idejas stiprākam uzņēmumam" uzņēmēja pieredzes stāsts.

Uzņēmums “Plūkt” Praulienas “Saulessētā” gatavo lielisku savvaļas augu tēju un ir apliecinājums tam, kā drosmīga ideja, izteiksmīga preču zīme un izpratne par dabas augu dziedinošo spēku spēj nelielu, omulīgu tējas namu Latvijas laukos padarīt par respektējamu spēlētāju pasaules tējas tirgū. Uzņēmumu, ko zina un novērtē 22 valstīs Eiropā, Āzijā, Austrālijā, Āfrikā un Amerikas Savienotajās Valstīs. 

“Plūkt” dibinātājas ir māte un meita - Līga un Māra Lieplapas. Jau iepriekš vides zinātniece Līga savam priekam bija izveidojusi dabas laboratoriju, kurā tapa ārstniecisko augu tējas un garšvielas, bet Māra ģimenes biznesam pavēra plašākus apvāršņus. 

Ziemeļu tējas kultūras pirmie asni 

“Banku augstskolas studiju apmaiņas programmā nokļuvu Ķīnā. Protams, mani interesēja inovācijas tehnoloģijās un tur esošo jaunuzņēmumu  pieredze. Taču, esot zemē ar gadu tūkstošus seniem, izkoptiem tējas baudīšanas rituāliem, centos iepazīt arī šo kultūru. Plašā un daudzveidīgajā tējas tirgū, degustējot ķīniešu tējas meistaru piedāvājumu, iedomājos par vairāk nekā tūkstoti tējas augu, kas vasarās plūcami Latvijas norās un pļavās. Mums nav kultivētu tējas krūmu plantāciju, bet ir dabiska vide un zināšanas, kā no savvaļas augiem pagatavot aromātisku, spēcinošu un veselīgu tēju,” pirmos asnus Ziemeļu tējas kultūras dārzā iezīmē Māra. 

Uzņēmuma tapšana sākās nedaudz netradicionāli - nevis ar telpu un žāvēšanas, fasēšanas iekārtu meklējumiem, bet ar centieniem izsapņoto biznesa vīziju materializēt izteiksmīgā zīmolā.  Māra paskaidro: “Pateicoties Līgas pieredzei, darbības praktiskā puse mums bija skaidra, tāpēc svarīgākais sākumā bija radīt zīmolu, kas mūsu savvaļas augu tējām pavērtu jaunus saturiskos un ģeogrāfiskos apvāršņus. Lai uzrunātu klientus ārzemēs, ierastais priekšstata rāmītis, ka augu tēja noder vien tad, ja gadījies saaukstēties vai pirtī ejot, mums bija par šauru.” 

Pārsteidzošā ugunspuķe pasaules tējas forumā 

Tā vien šķiet, ka augu tējas ir ne vien veselīgas, bet arī drosmi vairojošas, jo pirmā starptautiskā prezentācija nule kā dibinātajam Praulienas uzņēmumam bija uz globālās skatuves Pasaules tējas forumā, kas norisinājās Ķīnā. Iekārtojušās ar savu mazo stendiņu starp pasaules lielo tējas zīmolu piedāvājumu skrejceļiem, Līga un Māra, noslēpumaini smaidot, cienāja apmeklētājus ar… Latvijas melno jeb “Nordic Black” tēju. Tā ir līdzīga Āzijas tradicionālajai kultivēto augu tējai ar sajūtamu un noturīgu uzmundrinošu efektu, taču nesatur kofeīnu. Prominenti tējas meistari no Ķīnas, Japānas un Singapūras piestāja pie ziemeļnieču stendiņa, malkoja, čāpstināja un skalināja dzērienu mutē, netiekot gudri, kā no tējas krūma lapām var izvilināt tik neierastas garšas un pēcgaršas. To, ka izcilu melno tēju var pagatavot arī no Praulienā plūktas fermentētas ugunspuķes, viņi, protams, pat iedomāties nevarēja.  

Āzijas tējas meistaru atzinīgais novērtējums deva pārliecību spert nākamos soļus. Pēc pusgadu ilgas radošās sadarbības ar dizaineriem izšķīlās lakoniskais un reizē ļoti ietilpīgais  “Plūkt”. Trāpīts desmitniekā, jo fonētiskā un jēdzieniskā šī vārda līdzība ar angļu to pluck  un vēl vairākām ģermāņu valodām uz eksportu orientētam zīmolam ļoti noder. 

“Pirmajā brīdī mūs šis nosaukums samulsināja,” atzīst Līga un turpina “tagad esam priecīgas, ka uzticējāmies sadarbībai ar dizaina profesionāļiem.” Jāpiezīmē, ka lakoniskais “Plūkt” kļuva par Patentu valdes, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras un Latvijas Dizaineru savienības rīkotā konkursa “Gada preču zīme - 2018” laureātu, saņemot  Latvijas Dizaineru savienības žūrijas simpātiju balvu. Dalība šajā konkursā ir ne vien laba iespēja iepazīt citu sekmīgu Latvijas uzņēmēju pieredzi, bet arī vairo uzticamību. “Klientiem, kas strādā starptautiskos tirgos, nereti ir grūti aptvert, kurš uzņēmums ir īsts, bet kurš - virtuāls burbulis. Atzinība valsts mēroga biznesa konkursā dod drošāku pamatu sadarbības veidošanai,” paskaidro Līga. 

Intelektuālā īpašuma spirdzinošie augļi 

Praulienas tējas namam ir reģistrētas preču zīmes “Plūkt”, “Nordic tea”, “Nordic black” un “Nordic green”, kā arī gandrīz 20 dizainparaugi. Tātad praktiski katrai “Saulessētā” radītajai tējai top arī saturam un noskaņai atbilstošs iesaiņojuma dizains. Sava intelektuālā īpašuma aizsardzību uzņēmējas pamatā veic pašas. “Reģistrācijas process Patentu valdē ir ērts, saprotams, darbinieki atbalstoši. Ja pieteikumā gadās kāda nepilnība, eksperti tūdaļ sazinās ar mums, visu ātri atrisinām. Izmantojam arī Patentu valdes administrētā MVU fonda “Idejas stiprākam uzņēmumam” finansiālo atbalstu, līdz ar to reģistrācijas izmaksas ir nelielas. Tomēr ir valstis, kur intelektuālā īpašuma reģistrācijā ir sava specifika un nepieciešama papildu  patentpilnvarnieku konsultācija. Piemēram, Ķīnā, Austrālijā, Korejā, arī Āfrikas valstīs. Ir valstis, kur darbojas princips – kurš pirmais preču zīmi piesaka, tas arī kļūst par tās īpašnieku. Citviet pirms reģistrācijas veic skrupulozu izpēti un vērtējumu. Kanādā saņēmām atteikumu, jo, izrādās, tur ir viens tējas uzņēmums ar fonētiski līdzīgu nosaukumu mūsu “Plūkt”, tāpēc tur strādājam ar zīmolu “Nordic tea”,” stāsta Māra, piebilstot, ka laiks un enerģija, kas ieguldīta intelektuālā īpašuma izstrādē un aizsardzībā, nes augļus. “Jo mūsu gadījumā tieši dizainparaugi gāja pa priekšu, piesaistot jaunus klientus dažādās pasaules valstīs,” viņa noteic. 

Un kādus klientus! Šī gada februārī amerikāņu kinozvaigzne Drū Berimora savā dāvanu ieteikumu sarakstā sociālo mediju kontā iekļāva “Plūkt” balansējošo tējas maisījumu “Blossom”, kas apvieno savvaļas pļavu un mežu ziedu garšas un aromātus. Atzinība ar komerciālu efektu, jo tik jaudīgas ietekmētājas kompliments vairoja “Blossom” cienītāju pulku. 

Māra un Līga, priecājoties par kinodīvas novērtējumu, ar savu nopelnu izcelšanu neaizraujas - vien rāmi secina, ka ceļu līdz veiksmīgām nejaušībām biznesā tomēr bruģē rūpīgs darbs. “Pērn ASV izveidojām savu produktu noliktavu. Pasūtījumu piegāde tagad notiek vien divu līdz triju dienu laikā, un pārdošanas apjomi mūsu e-komercijas platformās aug. Jauno klientu atzinīgais vērtējums rada ko līdzīgu sniega bumbas efektam, kas, kā izrādās, aizrauj pat tāda līmeņa zvaigznes kā Drū Berimora,” cēloņu un seku sakarību ķēdi šķetina Māra.  

Par darbā nopelnītu veiksmi uzskatāma arī “Plūkt” jaunā produkta – aukstās tējas – popularitāte. Dzēriens radīts baudīšanai siltos vasaras vakaros, bet pirmā pārdošanas pieredze šoziem rāda, ka vitamīniem bagātais dzēriens labi noder arī vēsākā laikā. Tas ātri pagatavojams, izmantojot aukstu, svaigu ūdeni. Sastāvā ir tāds antioksidants kā mellene, piparmētra un fermentētā ugunspuķe.  

Bioloģijas stunda dabā 

Stabila “Plūkt” zīmola šķautne ir dabisks un zaļš ražošanas cikls. Tējas augu žāvēšanai izmanto saules un vēja enerģiju. Tā iepakojums ir no pārstrādājama materiāla, savukārt tējas maisiņi - no augu šķiedras, kas dabā sadalās 30 - 60 dienu laikā. Tējas augu vākšanā uzņēmums sadarbojas ar vairāk nekā 30 sertificētām bioloģiskajām saimniecībām. Un Līga ir pārliecināta, ieinteresējot bērnus iesaistīties augu vākšanā, šī nodarbe kļūst par vērtīgu dabas zinību stundu: “Sadarbībā ar izglītības iestādēm “Saulessētā” aicinām uz tējas meistarklasēm arī skolēnu un studējošo grupas. Dodamies dabā, mācāmies pazīt augus un to vērtīgās īpašības. Manāms, ka ne tikai pilsētas, bet arī lauku bērni virtuālo vidi nereti pazīst labāk nekā dabisko. Savukārt, ejot pa pļavu vai mežu, iepazīstot un vērojot to pārsteidzošo skaistumu un daudzveidību, kas tur zeļ un mitinās - tā ir bioloģijas stunda dabā, kas dod ne tikai praktiskas zināšanas, bet veido emocionālo saikni ar apkārtējo dzīves telpu, savu zemi.” 

Patentu valdes projektu vadītājas Māras Vilciņas praktiskie ieteikumi mazajiem un vidējiem uzņēmumiem (MVU) atbalsta saņemšanai:  

  1. Ja esi Latvijas MVU un Tev ir nelielas zināšanas par savu rūpniecisko īpašumu, tad dodies uz Eiropas Savienības Intelektuālā īpašuma biroja (EUIPO) tīmekļvietni http://ej.uz/MVUfonds
  2. Ja esi Latvijas MVU, bet neesi pārliecināts par savu rūpnieciskā īpašuma aizsardzību, tad sazinies ar kādu no intelektuālā īpašuma ekspertiem, un viņi pieteiks atbalstu Tavam uzņēmumam.  
  3. Nepieciešami TIKAI divi oficiālie dokumenti, lai izveidotu sava uzņēmuma kontu, – UR vai PVN apliecinājums un bankas apliecinājums.  
  4. Izvēlies un piesaki uzņēmumam visu aktuālo – IĪ stratēģijas izstrādi, izpēti IĪ pārkāpumu gadījumus, preču zīmes, dizainparauga reģistrāciju, patenta meklējumu un reģistrāciju, kā arī augu šķirņu aizsardzību.  

Informāciju sagatavoja Andris Vanadziņš.