Patentu valdes administrētā MVU fonda “Idejas stiprākam uzņēmumam" uzņēmēja pieredzes stāsts.
To, ka zinātne ir inovācijas, konkurētspēja, valsts drošība un labklājība, nu jau ielāgojuši arī skolas bērni. Bet dabiskās kosmētikas zīmola “Labrains” izveidotājām, ķīmiķei un ekonomikas doktorei Līgai Brūniņai un ekonomikas doktorei Elīnai Konstantinovai zinātne vispirms ir… skaistums, savukārt skaistums ir zinātne.
Dažu gadu laikā, pateicoties unikālai pašu izstrādātai tehnoloģijai un receptēm, dabiskās dermokosmētikas produkti rozācijas, aknes skartai, jutīgai vai normālai ādai, guvuši augstu novērtējumu starptautiskās izstādēs un iekarojuši pircēju uzticību Latvijā, Eiropā un Arābu Emirātos.
Intuitīvais risku ceļvedis
“Ar Elīnu strādājam kopā jau 20 gadus. Pētnieka darbs lielos vides ilgtspējas projektos dod vērtīgu pieredzi, taču doma par ražošanu un pievienotas vērtības radīšanu valsts tautsaimniecībai šķita vilinoša abām. Kad pirms vairāk nekā desmit gadiem iegādājāmies arhitekta Jāņa Baumaņa projektēto namu Maskavas ielā, kas pagājušajā gadsimtā bija aldara Andreja Grīnupa dzīves vieta un brūzis, ilgi spriedām: ko darīsim? Namu atjaunojām, respektējot tā vēsturiskās un arhitektoniskās vērtības, un bija doma arī par alus darīšanas atjaunošanu. Taču neesam šī dzēriena cienītājas un ātri aptvērām, ka omulīgas alus darītājas ar putu lociņu ap lūpām, nebūsim,” smejoties un izteiksmīgi žestikulējot stāsta Līga.
Aptaujātie biznesa konsultanti un eksperti unisonā skandēja - mēģinājums lekt kosmētikas dārziņā ir bezcerīga aušība, konkurence briesmīga un tirgus tik piepildīts, ka nav kur iespraukties. Labāk ražojiet uztura bagātinātājus, tos vieglāk pārdot! Bet prātīgiem padomiem ir kāda dīvaina iezīme – tos bieži uzklausa, bet reti sadzird. Un labi vien ir, jo inovācijas rada nevis bezkaislīgas kalkulācijas, bet reibinošs nejaušību, intuīcijas un riska kokteilis.
“Labrains” izveidotājām bija gluži personisks iemesls pievērsties kosmētikas ražošanai. Jutīga āda skolas un studiju laikos abām radīja ne mazums pārdzīvojumu. Kad traumatiska bērnības pieredze (“pēc fizkultūras sēdēju stundās sarkana kā biete”), kļūst par zinātnisku izaicinājumu - radīt dabisku krēmu rozācijas, psoriāzes skartai vai vienkārši jutīgai ādai, rodas unikāli risinājumi.
Pastnieks vārdā… cukurs
Ārstnieciskajā kosmētikā ir šķietami liels piedāvājums cilvēkiem ar problemātisku ādu. Taču, pētot arī premium klases krēmu sastāvu, redzam ka dabiskajām aktīvajām, dziedinošajām vielām pievieno ne tik labas, jutīgai ādai kairinošas, sintētiskās vielas. To nosaka ražošanas procesa tehnoloģija. Vienkāršoti sakot – patiešām laba ārstnieciskā viela, visbiežāk, ūdenī vai eļļā nešķīst, tāpēc to iestrādā etilspirtā, acetonā, mikroplastmasā vai maigākajā gadījumā glikolos un glicerīnā.
Pēc uzņēmuma dibināšanas, pateicoties diviem lieliem Eiropas zinātniskajiem grantiem, trīs gadus nodarbojāmies ar jaunas ražošanas tehnoloģijas un jaunas dabisku produktu receptūras izstrādi. Mums izdevās atrast veidu, kā šīs labās, nešķīstošās vielas iemānīt cukura konusā. Nonākot uz ādas, cukurs šķīst, darbojas kā dabisks mitrinātājs un dziedinošo vielu “pastnieks”. Izstrādājām arī unikālu konservēšanas sistēmu, kurā nav neviena tradicionālā, ādai potenciāli kairinošā, konservanta. Tā vietā mums ir rūpīgi izstrādāta prebiotiķu, cukuru, dažādu mikrobioloģisko aģentu sistēma, kas nodrošina produktu ilgstošu un drošu glabāšanu un lietošanu.
Daudz strādājām ar izejvielu piegādātājiem, lai viņi piemērotos mūsu dabiskās tehnoloģijas vajadzībām. Pārsteidzoši, bet pat milzu koncerni ar miljardu apgrozījumu, augu plantācijām un siltumnīcām teju visos kontinentos, respektēja mūsu argumentus un nodrošināja atbilstošu vajadzīgo vielu piegādi,” uzņēmuma ceļu no zinātniskām izstrādnēm līdz produkcijas ražošanai iezīmē Līga Brūniņa.
Mājīgajā “Labrains” ēkā top ārstnieciska, aizsargājoša, attīroša kosmētika dažādiem ādas tipiem. Katram produktam esot ap tūkstotis variāciju. Paredzam, ka gada beigās noslēgsies būvdarbi blakus ēkā, kur uzstādīs automatizētu, krietni jaudīgāku ražošanas līniju. “Labrains” sāka apgūt eksporta tirgus un pieprasījums noturīgi aug. “Vācijā sākām ar vienu veikalu Minhenē, bet nu jau ir izveidojies plašs pasūtītāju loks. Vācijas sievietes ir zinošas, prasīgas un izlutinātas, taču dabisku kosmētiku viņas prot novērtēt un pieprasījums ar katru mēnesi aug. Otrs virziens ir Dubaija, kas zināmā mērā ir vārti uz arābu valstu tirgu. Tas nav tik piesātināti, taču prasīguma un kaprīžu ziņā Rietumeiropas un austrumu sievietes neko daudz neatšķiras,“ ,stāsta Līga un pēc izteiksmīgas pauzes smaidot piebilst;" Pasūtītājiem Dubaijā dažkārt gan nākas paskaidrot, ka krēms kas sargā ādu pret novecošanos, vēl nav mūžīgās jaunības garants, tomēr tas noteikti palīdz labāk novērtēt vecuma vieduma sniegtās privilēģijas.”
Pakurla milža un skudriņas Tipas dialogs
Svarīga platforma komercdarbībai un dialogam ar pircējiem ir “Labrains” Instagram konts. Augot unikālā latviešu uzņēmuma atpazīstamībai, kā izrādās, aug arī iespēja piedzīvot neparedzamus un teju mistiskus pavērsienus attiecībās ar sociālo tīklu milzi. “Kādā skaistā jūnija vakarā pēkšņi sāku saņemt jautājumus – kur pazudis jūsu Instagram konts? Drīz pēc tam pienāca lakonisks “Meta” paziņojums – Jūsu konts bloķēts sakarā ar pārkāpumu. Lēmumu varat apstrīdēt 48 stundu laikā.
Šādam lēmumam, protams, nepiekritām un centāmies noskaidrot, ko esam pārkāpuši. Konkrētu atbildi tā arī nesaņēmām. No viena “Meta” departamenta atnāca paziņojums, ka trešā puse iesniegusi pierādījumus par preču zīmes aizskārumu. Dažas dienas vēlāk no cita departamenta saņēmām atklāsmi, ka ražojam viltojumus. Visa komunikācija bija vienvirziena un bezpersoniska, radot pilnīgi bezpalīdzīgu sajūtu. Kā pieradīt savu taisnību, ja tevi neviens pat nevēlas uzklausīt?” situāciju apraksta uzņēmuma mārketinga vadītāja Kristiāna Tumena.
Droši vien tādam milzim kā “Meta” būtu ļoti zemu jāliecas, lai sadzirdētu “Labrains” skudriņu pieklājīgo lūgumu atbloķēt kontu. Un cerēt uz šādu piepūli būtu naivi. Tomēr notika brīnums, kādā no sarakstēm iesaistījās baltiešiem simpatizējošs darbinieks, kurš lietu ņēma personiski un, piekodinot ievērot konfidencialitāti, privātā telefona sarunā, ieteica kā panākt vēlamo rezultātu. Pēc divām nedēļām kontu vienkārši atbloķēja, protams, bez paskaidrojumiem vai atvainošanās vārdiem. “Tā bija gandrīz mistiska pieredze, jo visi juristi un sociālo mediju eksperti, kuriem lūdzām padomu, atzina, ka šis ir unikāls gadījums,” piebilst Līga un turpina: “Labi apzināmies intelektuālā īpašuma vērtību un “Labrains” preču zīmi reģistrējām drīz pēc uzņēmuma dibināšanas. Tā nodrošina aizsardzību Eiropā, bet nu jau jādomā, kā aizsargāt sevi strādājot austrumu vai ASV tirgū.”.
Zināšanu spilvens
Biznesā, atšķirībā no zinātnes, produktīvākās ir vienkāršās formulas. Gribi pelnīt lielajos tirgos, gādā labu produktu, dūšīgu investīciju spilvenu un - uz priekšu. Jo biezāks spilvens, jo lielāka peļņa. “Labrains” piemērs rāda, ka zinātniskas inovācijas ļauj attīstīt sekmīgu biznesu arī tad, ja ražens naudas koks no dāldera, kas iestādīts podiņā uz balkona, vēl nav izaudzis.
“Zinātne ir disciplinējoša. Tu pēti, meklē, mēģini, kamēr atrodi risinājumu. Ir izstrādnes, kurās atbildes nemaz tālu nav jāmeklē, un ir kā mums bija ar micelāro ūdeni, tonizējošu, attīrošu līdzekli ādai, kad izstrādā 146 versijas un nekas nesanāk, līdz kādā rītā pamosties ar nosapņotu īsto formulu. Savukārt biznesā dominē spēles, azarta elements. Jābūt gatavam riskēt un lekt nezināmajā, attapties ledus vannā un lekt atkal. Tomēr iet Latvijas un ārvalstu tirgos ar produktu, ko pašas esam izstrādājušas un niansēti pārzinām un saņemt pircēju, sadarbības partneru atzinīgu vērtējumu, tas dod emocionālu pacēlumu, spēku šo ceļu turpināt. Šovasar mums Rīgā bija tikšanās ar respektablas izplatītāju firmas pārstāvjiem. Apspriežot iespējamo sadarbību, viņi ieminējās, ka mums ir augsts ambīciju līmenis. Daudz nedomājot atbildēju, ka tas ir pamatots, jo savā segmentā esam labākās pasaulē! Viesis pieklusa, bet nākamajā dienā tikšanos sāka ar vārdiem – visu nakti domāju, par to, ko jūs vakar teicāt… un ziniet, jums ir taisnība!
Tālākai nākotnei man ir vēl kāda iecere – izveidot stratēģiju kosmētikas izejvielu ražošanai Latvijā. Un tā ir ļoti nopietna industrija,” ar intrigu sarunu noslēdz Līga Brūniņa.
Attēlā: SIA “Labrains” līdzīpašniece, ķīmiķe Līga Brūniņa.
Attēli Patentu valde un Labrains privātais arhīvs.
Informāciju sagatavoja Andris Vanadziņš.