Uzņēmēja pieredzes stāsts.
Latviešu dizainera un Latvijas Mākslas akadēmijas lektora Rodiona Zeneviča radītā zīmola “Knop Knop” pastāvēšanas vēsture ietver plašu meklējumu, emociju, radošu lidojumu un sāpīgas piezemēšanās spektru. Klausoties Rodiona aizrautīgajā stāstījumā par ceļu no idejas līdz biznesam, tā vien šķiet, ka viņš varētu lasīt lekcijas ne tikai par produktu dizainu, bet vadīt arī inovatīvas uzņēmējdarbības kursu, kurā skatījums uz mākslu, biznesu un attiecību dizainu ar partneriem dažādās pasaules valstīs atklātos caur praktiskā pieredzē balstītiem stāstiem.
Ideja par konstruktoru bērniem, kas apvieno filca mīkstumu un plastiskumu ar tradicionālo cieto un stūraino konstruktoru variāciju daudzveidību, Rodionam radās studiju gados. “Biju nopircis savu pirmo IPhone, un draugs uzdāvināja tam filca maciņu. Paņēmu rokās…O, cik foršs materiāls! Mīksts, elastīgs, var pamēģināt kaut ko veidot. Mājās man bija kaudzīte ar dzelzs kniedēm, kas palikušas pāri no cita projekta. Sāku kniedēt kopā filca gabaliņus un, jo ilgāk ņēmos, atklājot materiāla pārsteidzošo plastiskumu, jo vairāk tas mani aizrāva.“
Idejas vajag testēt
Bērnībā ar lielu aizrautību liku Lego un domāju, ka rotaļlietas, kas darbina rokas un iztēli, bērniem ir lietderīgākas par spēlēm virtuālajā realitātē. Tradicionālie konstruktori, protams, ir attīstoši, saista interesi, attīsta prasmes, bet tie ir cieti un ar asiem stūriem. Savukārt filcs ir plastisks materiāls, gluži kā māls - to var locīt, liekt, grozīt, veidojot visdažādākos tēlus. Tas nodrošina dinamiskas pārvērtības. Piemēram, žirafe var iet, sēdēt, gulēt, lidot vai pēc laika var pārvērsties citā tēlā, un tas bērna interesi par šo rotaļlietu notur ilgstoši. Un vēl viena svarīga filca priekšrocība - no tā izveidoto mīļmantiņu bērns vakarā var mierīgi ņemt līdzi gultā.”
Savus pirmos filca konstruktora prototipus Rodions prezentēja Milānas dizaina nedēļā starptautiskā izstādē – konkursā “SaloneSatellite”. Preses uzmanība un atzinīgas atsauksmes no jomas profesionāļiem deva pārliecību, ka ir vērts papūlēties, lai oriģinālo ideju īstenotu rūpnieciskā produktā.
“Idejas vajag testēt. Pašam var šķist, ka esi radījis kaut ko nebijuši, foršu, bet, lai rastos pārliecība, ka tā lieta "aizies”, jāredz, kā to uztver citi. Pozitīvais vērtējums izstādē deva pārliecību – ir vērts turpināt.”
Ērkšķainais filca ceļš
Oriģinālas idejas paģēr pacietību, jo to īstenošana drīzāk ir laušanās caur pirmatnējiem brikšņiem, nevis braša soļošana pa iestaigātām takām. Un pārbaudījumu celmlauzim filca konstruktoru laukā netrūka. Pirmais – atrast ražotāju. Varētu šķist, ka filcs ir vienkārši apstrādājams materiāls – izgriez formu, sašuj, sakniedē, un gatavs. Bet nē.
“Ir ļoti daudz nianšu, un visas jāņem vērā, ja gribi ražot pievilcīgu un kvalitatīvu produktu. Ja filcs ir pārāk blīvs un biezs, tas lūst, nevis lokās. Ja pārāk plāns, izveidotais tēls neturas kopā. Arī kniedēm jābūt ne pārlieku stingrām, lai bērns var viegli darboties, taču arī ne vaļīgām. Patīkams, noturīgs krāsu tonis, mazgāšanas iespējas - simts un viena detaļa, kas kopā veido saskanīgu ansambli. Tas ir kā gatavot ēdienu - tev var būt labākās sastāvdaļas, lieliska recepte, bet drusku pārsālīsi, un…” izteiksmīgi iepauzē Rodions un tad turpina, “sākotnēji ražotāju izmeklējāmies Latvijā, Lietuvā, Polijā un Vācijā, bet filca apstrādāšanai un šūšanai nepieciešamas speciālas iekārtas, roku darbs, un, saskaitot izmaksas, sanāca zelta, nevis filca konstruktors. Ieilgušo meklējumu radīto bezcerīgumu pēkšņi pārtrauca tālruņa zvans. Ķīnā strādājošs amerikāņu uzņēmējs, kurš bija redzējis “Knop Knop” prezentāciju Milānas izstādes izdevumā, sazinājās un bez gariem ievadvārdiem piedāvāja - forša ideja, gribu pārdot jūsu rotaļlietas Amerikā! Sorry, atbildu, bet mums vēl nav ko pārdod, nevaram Eiropā atrast ražotāju. Galu galā viņš atrada uzņēmumu Ķīnā, kas labā kvalitātē un par pieņemamām izmaksām sāka gatavot mums pirmo preču partiju.”
Taču prieki par to, ka vezums izkustējies, ilga īsu brīdi. Kad pirmā preču partija ar “Knop Knop” komplektu kastītēm bija nonākusi Rīgā, sākās Covid 19 pandēmija un visi ar to saistītie ierobežojumi. Sliktāku scenāriju jauna produkta pieteikšanai piesātinātajā rotaļlietu tirgū grūti iedomāties. Pandēmijas dēļ nenotika arī nozares lielākā rotaļlietu izstāde Vācijas pilsētā Nirnbergā, kur izplatītāji no dažādām pasaules valstīm varētu redzēt, taustīt, kņopēt un klātienē pārliecināties par filca konstruktora potenciālu attīstošo rotaļlietu segmentā. Turklāt līdz ar sūtījuma apjoma pieaugumu pandēmijas laikā krasi pieauga preču transportēšanas izmaksas. Saprotot, ka katra preču konteinera vešana no Ķīnas uz Eiropu jaunā uzņēmuma budžetā cirtīs nedziedējamu robu, Rodions sāka pētīt Ķīnai tuvēju valstu rotaļlietu tirgus.
Austrumu biznesa sarunu eksāmens
“Dienvidkoreja citu valstu uzņēmējiem, kuri vēlas strādāt viņu tirgū, piedāvā atbalsta programmu. Lai tajā tiktu, jāiztur pamatīga konkurence. Pieteicos, kaut pārlieku necerēju, ka starp vairākiem tūkstošiem pretendentu mūs pamanīs. Taču pēc laika saņēmu laipnu e-pastu - gaidām Jūs Seulā! Tā pusgadu nodzīvoju šajā metropolē un iepazinu austrumu biznesa rituālus. Vērtīga pieredze, piemēram, lietišķās vakariņās ar iespējamiem sadarbības partneriem mani izvaicāja ne tikai par uzņēmumu. Bija daudz arī gluži personisku jautājumu, jo viņiem potenciālā partnera statuss sabiedrībā, ģimenes stāvoklis vai interešu loks ir tikpat svarīgs kā tavs biznesa plāns. Domāju, tas ir pamatoti, jo savā praksē esmu pārliecinājies, ka izveidot veiksmīgu biznesu bez azartiskas komandas un “Knop Knop” tieši tāda ir, un ģimenes iesaistes un atbalsta, nav iespējams.
Pēc vienas tikšanās sākām sadarbību ar Korejas uzņēmumu, kas nodarbojas ar attīstošo rotaļlietu ražošanu un izplatīšanu, tostarp arī bērnudārzos,” gandarīts par sekmīgi nokārtoto Korejas nesteidzīgo biznesa sarunu eksāmenu ir Rodions, turpinot ar visai pārsteidzošu atziņu, “būt bērnam Dienvidkorejā nav viegli. Tur ir augsta dzīves dārdzība un ļoti zema dzimstība. Seulā bērnu ratiņus, kuros vizina sapostus mājas mīluļus - sunīšus -, brīžiem var redzēt biežāk nekā ratiņus ar mazuļiem. Tāpēc katra bērna ienākšana ģimenē ir notikums, kurā iesaistās ne tikai vecāki un vecvecāki, bet arī tantes, onkuļi un citi radi. Rūpes un gaidas ap mazo cilvēku un viņa izaugsmes soļiem ir lielas, tāpēc pieprasījums attīstošo rotaļlietu tirgū tur ir augstā līmenī,” ar austrumnieciski neizdibināmu smaidu sejā skaidro Rodions Zenēvičs.
Rotaļlietas, kas rosina bērnu izdomu un attīsta praktiskas darbošanās prasmes, novērtē arī Japānā. Tur “Knop Knop” saņēma industrijas gada balvu “Japan Good Toy Award 2022”, kas arī veidoja zīmola atpazīstamību. Un tā nu ir iznācis, ka Latvijas dizainera radītie un Ķīnā ražotie “Knop Knop” komplekti vispieprasītākie ir Dienvidkorejā un Japānā. No Eiropas valstīm lielāks pieprasījums ir Polijā, arī tur “Knop Knop” izstrādne novērtēta ar gada balvu – “Poland Parents Award 2022”. Aktīvs ir arī Vācijas, Gruzijas un Rumānijas attīstošo rotaļlietu tirgus. Taču kopumā plašajā spēļu piedāvājumā bērniem toni nosaka supervaroņi no animācijas filmām un datorspēlēm, bet attīstošām rotaļlietām bez prāviem ieguldījumiem mārketingā nostiprināties šajā tirgū ir grūti.
Intelektuālais īpašums - jauna uzņēmuma vērtīgākais aktīvs
Lai arī “Knop Knop” komplektu pārdošanas ģeogrāfija ir plaša, mēģinājumi viltot vai atdarināt uzņēmuma produktus nav manīti. Iespējams, izstrādne ir tik oriģināla un darbietilpīga, ka viltošanas lietu meistariem filca tēli ir pārlieku ciets riekstiņš. Tomēr izgudrojuma starptautisko patentu Rodions pieteica un saņēma drīz pēc uzņēmuma dibināšanas. Viņa īpašumā ir arī vienota spēka Eiropas patents. “Knop Knop” intelektuālā īpašuma portfelī ir Latvijas preču zīme un starptautiskā preču zīme ar attiecinājumu uz Eiropas Savienības valstīm, Ķīnu, ASV , kā arī pieci Eiropas Savienībā aizsargāti dizainparaugi. “Intelektuālais īpašums ir mūsu uzņēmuma vērtīgākais aktīvs,” skaidro Rodions, turpinot, “mums nav ražošanas ēkas, un iekārtas ir tikai ideja un tās tehniskais, vizuālais risinājums. Un sekmīgai idejas attīstībai nepieciešamas investīcijas, bet investors, pirmkārt, grib būt pārliecināts, ka viņa ieguldījumi būs aizsargāti. Jauniem uzņēmumiem, kas strādā starptautiskos tirgos, rūpīgi jāizvērtē sava intelektuālā īpašuma aizsardzības stratēģija. Patenta vai preču zīmes reģistrācija ir samērā vienkārša, tai var saņemt arī atbalsta programmu finansējumu. Bet jārēķinās, ka uzturēšanas izmaksas var būt izaicinoša pozīcija neliela uzņēmuma budžetā. Manuprāt, jaunuzņēmumiem ļoti vērtīga būtu arī atbalsta programma piešķirto patentu, preču zīmju vai dizainparaugu uzturēšanai. Tas noteikti motivētu pieņemt tālredzīgākus lēmumus par sava intelektuālā īpašuma aizsardzību.
Savā uzņēmēja pieredzē esmu pārliecinājies – radīt kaut ko jaunu un nebijušu, izstrādāt produktu un saražot to, tas nav pat pusceļš. Galvenais ir preci labi pārdot. Un tu runā ar nopietniem izplatītājiem, mirdzošām acīm stāsti un rādi savu lielisko izstrādni, viegli piesarcis, uzklausi komplimentus par radošu pieeju un sāc jau gaidīt super piedāvājumu... Bet kolīdz saruna nonāk līdz izmaksām, rozā mākonītis izplēn, jo spēles noteikumi rotaļlietu tirgū nav rotaļīgi. Tie prasa stabilu ražošanu, nopietnus apjomus, resursus mārketingam un, ja tu nespēj iekļauties noteiktos cenu rāmjos, tad tā arī paliec ar lielisku ideju un pabalējušu sapni par tās piepildījumu,” poētiski sarunu noslēdz Rodions, vēlreiz uzsverot to, cik svarīgs aktīvs investoru piesaistei jaunam uzņēmumam ir tā intelektuālais īpašums. Vēl tikai jāpiezīmē, ka Latvijā pieteiktiem izgudrojumiem Patentu valde sadarbībā ar Eiropas Patentu iestādi sniedz iespēju veikt patentmeklējumu bez maksas.
Patentu valdes projektu vadītājas Māras Vilciņas praktiskie ieteikumi mazajiem un vidējiem uzņēmumiem (MVU) atbalsta saņemšanai:
-
Ja esi Latvijas MVU un tev ir nelielas zināšanas par savu rūpniecisko īpašumu, tad dodies uz Eiropas Savienības Intelektuālā īpašuma biroja (EUIPO) tīmekļvietni http://ej.uz/MVUfonds.
-
Ja esi Latvijas MVU, bet neesi pārliecināts par savu rūpnieciskā īpašuma aizsardzību, tad sazinies ar kādu no intelektuālā īpašuma ekspertiem, un viņi pieteiks atbalstu tavam uzņēmumam.
-
Nepieciešami TIKAI divi oficiālie dokumenti, lai izveidotu sava uzņēmuma kontu, – UR vai PVN apliecinājums un bankas apliecinājums.
-
Izvēlies un piesaki uzņēmumam visu aktuālo – IĪ stratēģijas izstrādi, izpēti IĪ pārkāpumu gadījumā, preču zīmes, dizainparauga reģistrācija, patenta meklējums un reģistrācija, kā arī augu šķirņu aizsardzību.
Informāciju sagatavoja Andris Vanadziņš.