Rigas Zeļli un Sudden Lights

Otrdien, 8. aprīlī, Patentu valdes 105. gadadienas pasākumu ietvaros svinīgā ceremonijā noskaidroti Latvijas Intelektuālā īpašuma apbalvojumu “Gada preču zīme 2024” laureāti kategorijās “Gada preču zīme Latvijai”, “Gada preču zīme Eiropas Savienībai”, kā arī apbalvojuma “Vizionārs” ieguvējs.  

Apbalvojuma “Gada preču zīme” laureāti tika noteikti starp 32 preču zīmēm, kas virzītas apbalvojuma otrajai kārtai no visām 2024. gadā reģistrētajām preču zīmēm, ko 2024. gadā reizi ceturksnī izvērtēja Patentu valdes ekspertu komisija. Savukārt šī gada sākumā atlasītās preču zīmes vērtēja otrās kārtas žūrija, kuras sastāvā bija Patentu valdes, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras, Latvijas Dizaineru savienības, Latvijas Mākslas akadēmijas un SIA “Silvanols” pārstāvji.  

Marta pirmajās divās nedēļās Patentu valde sadarbībā ar Latvijas Sabiedrisko mediju portālu LSM.lv organizēja sabiedrības balsojumu, lai noteiktu, kura no  32 preču zīmēm iedzīvotāju skatījumā, ir pelnījusi sabiedrības simpātiju balvu. 

Kategorijā “Gada preču zīme Latvijai” apbalvojums pasniegts basketbola klubam “Rīgas Zeļļi”, kas 2024. gadā reģistrēja figurālo preču zīmi, bet kategorijā “Gada preču zīme Eiropas Savienībai” apbalvojumu saņēma mūzikas grupas “Sudden Lights” preču zīme. Tikmēr sabiedrības balsojumā noskaidrots, ka vispopulārākā preču zīme bija kafijas zīmolam “Tiny Giant”. 

Patentu valdes direktors Agris Batalauskis: “Šogad apbalvojuma ceremonija ir ļoti īpaša, jo Patentu valde ir ne tikai pilnībā pārstrādājusi apbalvojuma “Gada preču zīme” novērtēšanas kārtību, bet arī ir aizsākusi jaunu tradīciju – apvienojusi divus apbalvojumus – “Gada preču zīme” un “Vizionārs” zem viena nosaukuma – Latvijas Intelektuālā īpašuma apbalvojums. Vēl jo īpašāks šis mirklis ir, jo apbalvojumi tiek pasniegti Patentu valdes 105. gadadienā. Tāpēc ir ne tikai liels gandarījums par žūrijas rūpīgo darbu, bet arī par pašu preču zīmju īpašnieku radošumu un vēlmi aizsargāt savu radīto intelektuālo īpašumu.” 

Basketbola kluba “Rīgas Zeļļi” figurālā preču zīme otrajai izvērtēšanas kārtai tika virzīta 2. ceturksnī. Lai gan klubs dibināts tikai 2023. gadā, tas jau pirmajā sezonā piesaistīja ievērojamu sporta sabiedrības uzmanību. “Rīgas Zeļļi” izcēlās gan ar augsta līmeņa sniegumu laukumā, gan ar aktīvu basketbola popularizēšanu, aizvadot mājas spēles dažādās Latvijas pilsētās. Kluba identitāte tika veidota drosmīgi un pat provokatīvi. Debijas sezonā komanda izcīnīja Latvijas Basketbola līgas sudraba medaļas, sasniedza Latvijas kausa finālu un iekļuva Latvijas-Igaunijas līgas izslēgšanas spēlēs. Ne mazāk nozīmīgs ir arī komandas menedžmenta ieguldījums kluba tēla veidošanā. 

“Jau kopš kluba pirmajām darbības dienām sajutām lielu sabiedrības interesi, un tāpēc, lai tikai mēs varētu izmantot mūsu kluba  preču zīmi, tā ir jāaizsargā. Sports ir šovbizness un tajā jo īpaši svarīgi ir aizsargāt preču zīmi. Lielas sporta organizācijas pasaulē šo procesu uztver ļoti nopietni, un arī mēs gribējām būt atbildīgi – aizsargāt savas tiesības. Mēs sapratām, ka, popularitātei augot, kādi citi var gribēt tirgot suvenīrus ar mūsu preču zīmi. Tagad viņi to oficiāli darīt nedrīkst,” uzsver kluba prezidents Edgars Buļs.  

Grupas “Sudden Lights” vārdiskā preču zīme tika virzīta otrajai kārtai no 4. ceturksnī izvērtētajām preču zīmēm. SIA “Sudden Lights” ir dibināta 2019. gadā, un uzņēmums ir veidots kā latviešu mūzikas grupas “Sudden Lights” juridiskā persona, kas nodarbojas ar grupas koncertu rīkošanu, mūzikas izdevniecību un visu pārējo mūzikas pakalpojumu sniegšanu. Pati grupa radusies 2012. gadā, un tās sastāvā nemainīgi darbojas solists Andrejs Reinis Zitmanis, ģitārists Kārlis Matīss Zitmanis, basģitārists Kārlis Vārtiņš un bundzinieks Mārtiņš Matīss Zemītis. 

“Mēs esam grupa, kas ir satikusies mūzikas skolā, un mūsu skolā notika koncerti. Pirms viena no koncertiem mums vajadzēja nosaukumu, ko ielikt plakātā. Šķirstījām vārdnīcas, grāmatas, un kādā brīdī uzdūrāmies vārdam “Lights”, kas šķita ļoti piemērots vārds tam, ko ar savu mūziku gribam pateikt,” par grupas nosaukuma rašanos stāsta grupas mūziķi, uzsverot, ka grupas nosaukuma aizsargāšana, piereģistrējot to kā preču zīmi, ne tikai pasargā no tā, ka kāds cits šo nosaukumu var izmantot un piereģistrēt, bet arī pašu grupu kā kolektīvu padara stiprāku. “Mūsu radošajā nozarē ir svarīgi arī emocionāli saprast, ka mēs esam apdrošināti  – tas ir kā drošības garants  – mums ir mūsu preču zīme,” papildina grupa.  

Sabiedrības simpātiju balvas ieguvējs  – kafijas ražotnes “Tiny Giant” figurālā preču zīme izvērtēšanai 2. kārtā tika virzīta trešajā ceturksnī. Uzņēmums tika izveidots 2024. gada sākumā, tomēr ideja par “specialty” kafijas piedāvāšanu zīmola īpašniekiem bijusi jau senāk. Pie dizaina komanda strādājusi vairāk nekā pusgadu, līdz beidzot tapis amizantais vīriņš ar lielajām acīm.

“Mēs iedvesmojāmies no itāļu profesijas – baristas jeb kafijas meistara. Vēlējāmies parādīt, cik šī profesija ir prestiža, vienlaikus piešķirot nedaudz humora, jo pati kafijas nozare ir ļoti nopietna. Savukārt plaši ieplestās acis parāda, cik liels spēks ir kafijai un kofeīnam,” par humora “piesitienu” stāsta uzņēmuma līdzīpašnieks Edgars Dzirkalis.  

Kafijas iepakojuma dizains izstrādāts tā, lai produkts būtu eksportspējīgs, piesaistītu uzmanību un vienlaikus būtu arī ilgtspējīgs, ņemot vērā Eiropas Savienības tendences šajā jomā. Līdz ar to iepakojums ir veidots no bioloģiski pārstrādājama materiāla, kas ar laiku pats sadalās, savukārt klientiem kafiju iespējams saņemt arī speciālos daudzreiz lietojamos spainīšos. Patlaban klientiem tiek piedāvātas seši dažādu kafiju veidi, lai izpatiktu dažādu garšu cienītājiem.  

Šogad atsevišķi žūrijas locekļi lēma piešķirt savas simpātiju balvas vēl divām preču zīmēm. SIA “Silvanols” simpātiju balvu saņem AS APF Holdings figurālā preču zīme fiteg2, kas apzīmē inovatīvus uztura bagātinātājus un funkcionālos pārtikas produktus. Savukārt Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras simpātiju balvu ieguvējs - SIA “RB PROJEKTS” figurālā preču zīme "we skate waves", kas ir inovatīvu skeitborda rampu zīmols.   

Konkurss “Gada preču zīme” tiek organizēta divās kārtās – vispirms reizi ceturksnī pieredzējuši Patentu valdes eksperti izraugās četras preču zīmes nominācijās “Gada preču zīme Latvijai” un četras “Gada preču zīme Eiropas Savienībai”, kuras tiek virzītas izvērtēšanai otrajā kārtā. Galvenās balvas “Gada preču zīme 2024” laureāti abās nominācijās tiek noteikti starp 16 nacionālajā procedūrā Patentu valdē un 16 Eiropas Savienības Intelektuālā īpašuma birojā (EUIPO) reģistrētām preču zīmēm, tās izvērtējot speciāli izveidotai žūrijas komisijai, kuras sastāvā ir Patentu valdes un pieaicināti ārējie eksperti.  

Apbalvojums tika dibināts 2013. gadā, lai godinātu Latvijas uzņēmējus, kuri saskata rūpnieciskā īpašuma aizsardzības sistēmas radītās priekšrocības uzņēmumu ilgtermiņa konkurētspējas un produktivitātes paaugstināšanā, un veicināt Latvijas izcelsmes uzņēmējdarbības attīstību. 

Informāciju sagatavoja:

Ella Niedra

Sabiedrisko attiecību speciāliste
Ella.Niedra [at] lrpv.gov.lv