Patentu valdes administrētā MVU fonda “Idejas stiprākam uzņēmumam" uzņēmēja pieredzes stāsts.
Rūpnieciskai zivju pārstrādei Engurē ir vairāk nekā simts gadus sena vēsture. Pirmo pārstrādes fabriku tur uzbūvēja jau 1907. gadā pēc pasaulē pazīstamā saldumu un zivju konservu ražotāja "L.W. Goegginger" pasūtījuma. Izrādās, ka sākotnēji zvejnieki savus lomus paši arī mājās kūpināja, bet fabrikā zivis veikli savietoja konservos. Savukārt par preču zīmes “Diplomats” īpašnieku Engures zivju konservu cehs kļuva 1931. gadā. Tolaik to izveidoja, lai sekmīgāk eksportētu šprotes un ķilavas uz ASV.
Arī tagad, ar elegantu retro noskaņu piesaistošā un 2017. gadā atjaunotā “Diplomats” preču zīme veido zivju pārstrādes uzņēmuma “Undas” atpazīstamību gan pašu mājās, gan vairāk nekā divdesmit ārvalstu tirgos. Tuvākos - Polijā, Vācijā, Ukrainā, tālākos – Izraēlā, Japānā, Jaunzēlandē, Austrālijā, ASV un citos.
“Vēl samērā nesen, 2000. gadu sākumā, gandrīz 90% no saražotā eksportējām uz austrumiem – Krieviju, Kazahstānu. Lieli tirgi, kuros mūsu produkciju labi pazīst un arī, strādājot divās maiņās, nespējām apmierināt pieprasījumu. Taču nenoliedzami, šāda tirgus proporcija nav droša,” stāsta “Undas” valdes priekšsēdētājs un līdzīpašnieks Artūrs Bubišs. Tolaik vēl tēva vadītajā uzņēmumā par pārdošanas vadītāju viņš sāka strādāt 2014. gadā, un kā pats atzīst, iepriekšējā pieredze strādājot bankās, palīdzējusi identificēt riskus un sākt pārmaiņas.
Kautrā latviešu delikatese
Jau pirmā dalība Parīzē notiekošajā starptautiskajā izstādē “SIAL” veda pie mazliet “sāļām", taču ļoti noderīgām atziņām. “Tā ir viena no lielākajām pārtikas profesionāļu izstādēm Eiropā, kas pulcē ap 200 valstu pārstāvjus. Lieliska iespēja parādīt sevi, veidot kontaktus ar nopietniem izplatītājiem un arī novērtēt citu valstu kolēģu veikumu. Un vienu lietu varēja pamanīt uzreiz - mūsu produkcija ar savu tradicionāli atturīgi pelēcīgo noformējumu vienkārši pazuda starp citu valstu konservu ražotāju vilinoši krāsainām un skatu piesaistošām etiķetēm.
Mēs nekad neesam šaubījušies par savu produktu kvalitāti, varam pasaules līmenī konkurēt, būt interesanti rietumu tirgū ar saviem izstrādājumiem, taču, lai tajā sekmīgi darbotos, bija jāveido izteiksmīgs, uzmanību piesaistošs un spēcīgs zīmols. Preču zīmes “Diplomats” atjaunošana un tās vizuālais risinājums – omulīgs, solīds vīrs no pagājušā gadsimta sākuma Latvijas uzplaukuma laikiem, rada iespēju kļūt atšķirīgiem un pamanāmiem jaunos tirgos. Zīme ir vizuāli lakoniska, bet saturiski ietilpīga, jo norāda uz mūsu bagāto vēsturisko mantojumu, tradīcijām un reizē mūsdienīgi augstajiem produkcijas standartiem,” lepni uzsver “Undas” vadītājs.
Zivju konservu tirgus knifi
Vēl viena vēsturiska iezīme Engures zivju pārstrādē ir orientācija uz eksportu. Tas stabili attīstījās pagājušā gadsimta 30. gados un turpinājās pat padomju laikos, kad Engures zvejnieku kolhoza ražotās šprotes un citi konservi bija iecienīti toreizējā Austrumvācijā, Čehoslovākijā un pat tālajā Mongolijā. Arī pēc SIA “Unda” dibināšanas 1992. gadā uzņēmums gandrīz visu saražoto eksportēja, un Latvijā tas bija labi zināms nozares profesionāļiem, taču mazāk pamanāms patērētājiem. Preču zīmes “Diplomats” atjaunošana iezīmē pārmaiņas arī “Undas” pašmāju tirgus politikā. “Izaicinājumi ir neatņemama biznesa sastāvdaļa, taču strādājot eksporta tirgos, globālu un lokālu krīžu pieaugošā intensitāte un ietekme pēdējos gados ļoti izjūtama. Jāmācās strādāt strauji mainīgos apstākļos. Sirmus matus tas vairo, taču dod arī ļoti vērtīgu pieredzi un rūdījumu.
Pēc Krimas aneksijas eksports uz Krieviju beidzās un bija ātri jārod jauni noieta ceļi, jāiegūst rietumu izplatītāju un arī patērētāju uzticēšanās, bet tas prasa laiku. Ražojam konservus arī klientiem pārdošanai ar viņu preču zīmēm - tā sauktais private label. Taču gribam būt neaizvietojami, tāpēc prioritāte, protams, ir “Diplomats” produktu līnijas attīstība. Tas nozīmē, ka nemitīgi papildinām un pilnveidojam savu sortimentu, maksimāli precīzi orientējoties uz pieprasījumu dažādos tirgos. Piemēram, “Cepto Brisling Sardīņu” konserviem ir desmit dažādas mērces. Ja pieliekam pipariņu tā, ka pašiem degustējot asaras birst, tad paredzami, ka Izraēlas izplatītāji teiks – viss ir labi, tikai asumiņu vajadzētu drusku pielikt, bet vācieši izvēlēsies maigāko variantu,” smaidot īso zivju konservu tirgus zinību kursu izklāsta Artūrs.
Izteiksmīga preču zīme – stimuls darba vietas izvēlē
Pagājušajā vasarā “Unda” Engurē atvēra savu pirmo zivju konservu konceptveikalu. Redzot vienviet plauktos sarindotus vairāk nekā 60 produkcijas veidus, pat ilggadīgi uzņēmuma darbinieki bijuši pārsteigti un lepni par tādu pašu radītu garšu un krāsu dažādību. Ideja daļēji aizgūta Portugālē, kur šādi konceptveikali ir izplatīti un pircēji vairs nav jāpārliecina, ka zivju konservi ir garšīgs un veselīgs produkts, kas lietojams ikdienā un liekams arī svētku galdā.
“Diplomats” garšu dažādību novērtē arī Latvijas patērētāji. Atpazīstamība un pieprasījums vietējos tirdzniecības tīklos aug. Taču Artūrs norāda, ka izteiksmīga preču zīme nav tikai mārketinga instruments: “Mūsu nozarē ir nopietna konkurence darbinieku piesaistē. Nenoliedzami uzņēmuma atpazīstamība ir svarīgs faktors darba vietas izvēlē un mūsu solīdais “Diplomats” atspoguļo arī tādas “Undas” vērtības kā cieņpilna attieksme un korekta saistību izpilde attiecībā pret darbiniekiem."SIA “Unda” aizsargātas ir preču zīmes “Diplomats”, “Unda”, kā arī konservu iepakojuma un konceptveikala noformējuma dizainparaugi. To reģistrācija noritēja raiti, jo uzņēmuma vadība uzreiz nolēma piesaistīt profesionālu konsultantu, patentpilnvarnieci Andu Briedi. “Strādājam eksporta tirgos, tāpēc preču zīmes reģistrācijā ir gana daudz svarīgu juridisku nianšu, kas noteikti jāņem vērā. Labāk tomēr šādu darbu uzticēt jomas profesionālim. Izmantojām Patentu valdes administrētā MVU fonda “Idejas stiprākam uzņēmumam” finansiālo atbalstu un reģistrācijas izmaksas nebija lielas,” sadarbību ar patentpilnvarnieci atzinīgi vērtē Artūrs Bubišs.
“Diplomats” jaunumi
Atklājot zīmola “Diplomats” turpmākās ieceres, Artūrs akcentē trīs attīstības virzienus. “Pirmais klasiskais. Tie ir zināmi un iecienīti mūsu produkti, sākot ar nacionālo dārgumu (un tas nav pārspīlējums!) - šprotēm un turpinot ar dažādām cepto zivju konservu variācijām. Otra līnija - “Diplomats Gourmet” produkti, ko novērtē gardēži, jo pagatavošanā izmantojam vēl augstvērtīgākas un arī eksotiskākas izejvielas. Trešā līnijā ir jaunums, kas vēl nav nonācis pārdošanā, jo turpinām to izstrādāt – ”Diplomats Active”. Tā būs tūlītējai lietošanai sagatavota, veselīga un sabalansēta, augstvērtīga pārtika. Šie produkti paredzēti aktīva dzīvesveida cienītājiem, kuri dodas garos pārgājienos, startē izturības sacīkstēs. Labs veids, kā ātri, ērti un garšīgi atjaunot zaudēto enerģiju. Ar “Diplomats Active” līnijas produktiem mēģināsim piedalīties arī militāros iepirkumos.
Šajā pavasarī, kad darbu sāks mūsu internetveikals, pircēji tajā, tāpat kā konceptveiklā, varēs izvēlēties un novērtēt visu trīs “Diplomats” līniju produktus un pārliecināties, ka Engurē radām veselīgus un garšīgus produktus gaumīgā iepakojumā,” aicina SIA “Unda” valdes priekšsēdētājs Artūrs Bubišs.
Patentu valdes projektu vadītājas Māras Vilciņas praktiskie ieteikumi atbalsta saņemšanai:
-
Ja esi Latvijas MVU un tev ir nelielas zināšanas par savu rūpniecisko īpašumu, tad dodies uz EU IPO tīmekļvietni http://ej.uz/MVUfonds.
-
Ja esi Latvijas MVU, bet neesi pārliecināts par savu rūpniecisko īpašumu, tad sazinies ar kādu no IĪ ekspertiem un viņi pieteiks atbalstu tavam uzņēmumam.
-
Izveido sava uzņēmuma kontu, kur nepieciešami TIKAI 2 oficiālie dokumenti – UR vai PVN apliecinājums un Bankas izziņa!
-
Izvēlies un piesaki uzņēmumam visu aktuālo – IĪ stratēģijas izstrāde, izpēte IĪ pārkāpumu gadījumā, Preču zīmes, dizainparauga reģistrācija, patenta meklējums un reģistrācija, kā arī augu šķirņu aizsardzība.
Informāciju sagatavoja Andris Vanadziņš.