Nozares ziņas
Vizuālis ziņai

Pasaules intelektuālā īpašuma organizācija (WIPO) ir izstrādājusi jaunu stratēģiju, kuras mērķis ir veicināt jauniešu aktīvu un aizraujošu iesaisti intelektuālā īpašuma (IĪ) nozares aktivitātēs - iedvesmot, izglītot un stiprināt nākamo paaudžu inovatorus, radošos prātus, intelektuālā īpašuma ekspertus un jaunos uzņēmējus visā pasaulē.

Politikas ietvara dokuments izstrādāts, ņemot vērā WIPO veiktās aptaujas rezultātus, kas liecina, ka ir daudz jauniešu, kuriem nav informācijas par iespējām, ko organizācija tiem spēj piedāvāt IĪ jomā. Aptaujājot aptuveni 25 000 cilvēku 50 pasaules valstīs, noskaidrots, ka jauniešiem vecumā no 18 līdz 24 gadiem ir krietni vien zemāks zināšanu līmenis un izpratne salīdzinājumā ar pārējām iedzīvotāju vecuma grupām.

Stratēģija ir balstīta uz trim dažādiem virzieniem, kas atbilst jauniešu interesēm un vajadzībām. 

Aizrautība. Tiekoties ar jauniešiem un izzinot viņu viedokli, WIPO noskaidrojusi, ka viens no izplatītākajiem stereotipiem šīs vecuma grupas vidū ir pārliecība, ka inovācijas un radošums spēj būt tikai valstīs ar nobriedušu ekonomiku jeb attīstītajās pasaules valstīs. Tāpēc organizācija vēlas mainīt jauniešu domāšanu, radot pārliecību par to, kādas iespējas paver radošums un IĪ nozare. WIPO vēlas radīt jauniešos aizrautību un mīlestību pret intelektuālā īpašuma nozari, veidot kultūru. 

Lai to panāktu, viens no galvenajiem uzdevumiem ir sasniegt jaunatni caur tiem komunikācijas kanāliem, ko izmanto noteiktā vecuma grupa. Kā viena no darbībām būs aktivitātes pieaugums sociālajos medijos, publicējot pieredzes stāstus par to, kā IĪ spēj mainīt dzīves visā pasaulē. 

Papildus aktivitātes veicināšanai plašsaziņas līdzekļos, WIPO izmantos dažādām vecuma grupām atbilstošus formātus, daudzveidīgu saturu un komunikācijas metodes, lai nodrošinātu, ka jaunieši sevi redz kā daļu no IP kopienas. 

Dažas no plānotajām aktivitātēm: 

  • karikatūru, animāciju, ilustrāciju un spēļu veidošana jaunākajai auditorijai; 
  • īsi videoklipi, dokumentālās filmas un intervijas ar iedvesmojošiem personāžiem; 
  • interaktīvu tiešsaistes platformu izstrāde dažādām vecuma grupām; 
  • “IĪ jaunatnes vēstnešu” iecelšana, kuri popularizē IĪ savās kopienās; 
  • sacensību, hakatonu un citu iniciatīvu organizēšana, kas demonstrē novatoriskumu un jaunības radošo enerģiju; 
  • atbalsts veidot tīklus un kopienas jauniešiem, kuri aizraujas ar inovācijām un radošumu. 

Zināšanu un prasmju pilnveidošana. Virziena uzdevums ir nodrošināt jauniešus ar spēcīgām zināšanām un prasmēm IĪ jomā. 

Organizācijas mērķis ir arvien vairāk pamatskolas, vidējās un augstākās izglītības programmās integrēt IĪ tēmu. WIPO uzsver, ka uzmanība būs veltīta ne tikai teorētiskai izglītībai, bet gan arī praktisko iemaņu apgūšanai. Lai šo īstenotu, WIPO paredz ciešu sadarbību ar nacionālajām un reģionālajām intelektuālā īpašuma iestādēm, kā arī ar pašām izglītības iestādēm, jo gan skolas gan iestādes vislabāk spēj veicināt izglītību un jauniešu iesaisti intelektuālā īpašuma sistēmā kā nacionālā, tā arī reģionālā līmenī. 

WIPO atbalstīs dalībvalstis, palīdzot īstenot šādas aktivitātes: 

  • IĪ tēmas iekļaušana skolu mācību programmās, sākot no pamatskolas līmeņa, kā arī vidusskolas un augstākās izglītības līmeņos; 
  • IĪ interešu izglītības klubu un jauniešu nometņu izveide skolās kā daļa no ārpusstundu aktivitātēm; 
  • sadarbība ar jauniešu asociācijām un organizācijām, lai izstrādātu inovācijām veltītus pasākumus; 
  • skolotāju un jauniešu centru vadītāju apmācība; 
  • sadarbība ar universitātēm, augstākās izglītības iestādēm un citiem, lai izveidotu un nodrošinātu formālus kursus bakalaura līmeņa studentiem, kas vēlas kļūt par IĪ profesionāļiem, kā arī tiem, kam tikai nepieciešams apgūt praktiskās IĪ prasmes darbam. 

Iespēju radīšana. Mērķis ir radīt jēgpilnas iespējas pielietot iegūtās zināšanas un gūt panākumus savās interešu jomās. Veicināt uzticību inovācijām un radošumam, kā arī attīstīt atbilstošas prasmes - tie ir svarīgi stratēģijas aspekti, tomēr aiz tiem ir jāseko jēgpilnu iespēju radīšana jauniešiem, lai viņi varētu pielietot iegūtās zināšanas un gūt panākumus jomās, kas viņus interesē. Lai to īstenotu, WIPO paredz sadarbību ar tās dalībvalstīm, pilsonisko sabiedrību un citām ieinteresētajām pusēm, kā arī reģionāla, nacionāla un starptautiska līmeņa organizācijām, kopīgi īstenojot projektus jaunajiem inovatoriem un uzņēmējiem.  

WIPO uzsāks jauniešiem veltītas aktivitātes un projektus, kas motivē jaunos novatorus pievērsties revolucionāru ideju izpētei, lai īstenotu savu radošo potenciālu un izstrādātu jaunas idejas.  

Šīs aktivitātes paredz: 

  • inovāciju izaicinājumus, hakatonus un inkubatorus; 
  • projektus, kas vērsti uz zaļo un videi draudzīgu tehnoloģiju izstrādi un izplatīšanu; 
  • projektus, kas vērsti uz pozitīvas sociālās ietekmes nodrošināšanu, veicinot ikviena pieeju inovācijām un intelektuālajam īpašumam 
  • IĪ un biznesa projektu īstenošana jaunajiem uzņēmējiem, kas palīdzēs tiem izmantot IĪ, lai viņu idejas nonāktu tirgū; 
  • mentoringa un palīdzības programmas, tostarp arī māksliniekiem. 

Ar pilnu stratēģijas tekstu var iepazīties WIPO tīmekļvietnē.  

Patentu valdes aktivitātes 

Jauniešu izglītošanai par intelektuālā īpašuma nozīmi un aizsardzību lielu uzmanību pievērš arī Patentu valde, organizējot dažādas vietēja mēroga aktivitātes, savukārt pateicoties Lietuvas un Igaunijas intelektuālā īpašuma iestāžu atsaucībai un WIPO paustajam atbalstam, tuvākajā nākotnē ir plānots īstenot stratēģijas virzienā “Zināšanu un prasmju pilnveidošana” vienu no paredzētajām aktivitātēm – starptautisku vairāku dienu IĪ semināru Baltijas valstu jauniešiem. Šai iniciatīvai atbalstu WIPO asamblejas laikā sarunā ar Patentu valdes direktoru Agri Batalauski izteica WIPO ģenerāldirektora vietnieks Hasans Kleibs.

Informāciju sagatavoja:

Ella Niedra

Sabiedrisko attiecību speciāliste
Ella.Niedra [at] lrpv.gov.lv