Eiropas Intelektuālā īpašuma tiesību pārkāpumu novērošanas centrs publicēja pētījumu par filmu likumīgiem piedāvājumiem tiešsaistē, kas tika veikts no 2017. gada septembra līdz decembrim, lai izvērtētu patērētāju pieredzi saistībā ar piekļuvi digitālajam filmu saturam, izmantojot likumīgus tiešsaistes avotus jeb transakcijas video pēc pieprasījuma (TVPP).
Pētījums tika veikts vairākās Eiropas valstīs, kā, piemēram, Apvienotajā Karalistē, Austrijā, Bulgārijā, Francijā, Itālijā, Latvijā, Polijā, Slovēnijā, Vācijā un Zviedrijā. No Latvijas fokusgrupas pētījumā iesaistījās 7 dalībnieki.
Izmantojot vienu vai vairākus TVPP pakalpojumus, fokusgrupas dalībnieki tik aicināti sameklēt filmas, kas bija iedalītas piecās kategorijās: starptautiskās filmas, vietējās filmas, citu valstu vietējās filmas, dokumentālās filmas un klasiskās filmas. Tika izstrādāta metodika, lai katrā valstī atlasītu populārākos filmu nosaukumus šajās kategorijās. Vēlāk pētījuma dalībnieki ziņoja par filmas atrašanas iespējām, pieejamajām valodas izvēlēm, par sekmīgu saņemšanu (pirkuma vai nomas veidā) un piekļuvi filmai.
Lielākajā daļā valstu filmas bija viegli pieejamas – it īpaši, starptautiskās filmas un klasiskās filmas, kā arī citu valstu vietējās filmas. Attiecībā uz vietējām filmām – pieejamība nebija nodrošināta pietiekami augstā līmenī visās pētījumā iesaistītājās valstīs, savukārt dokumentālās filmas pēc pētījuma dalībnieku atziņām atrast bija visgrūtāk.
Turklāt pētījuma rezultāti atklāj, ka, patērējot mūzikas saturu un filmas, lietotāju izvēle visbiežāk sliecas par labu lejupielādētajam saturam. Neskatoties uz to, arī straumēšana gūst savu popularitāti – nodrošinot gan ātru piekļuvi saturam, gan arī saglabājot ierīces ietilpību.
Pētījuma galvenie secinājumi:
Salīdzinot ar mūzikas satura meklēšanu, filmu satura meklēšanā biežāk tiek izmantoti nelegālie avoti. YouTube portāls tiek plaši izmantots, lai piekļūtu mūzikas saturam, savukārt, filmu meklēšanai portāls YouTube ir mazāk populārs. Mūzikas saturam tiek nodrošināta labāka satura pieejamība, salīdzinot ar filmu satura pieejamību. Mūzikas saturs tiek laists klajā daudzās platformās vienlaikus ar sākotnējo demonstrēšanu, savukārt filmas parasti kļūst pieejamas TVPP pakalpojumos tikai vairākus mēnešus pēc to demonstrēšanas uz kinoteātru ekrāniem.Saite uz pētījumu ir atrodama Eiropas intelektuālā īpašuma pārkāpumu novērošanas centru tīmekļa vietnē, kas ietver arī kopsavilkumu latviešu valodā.
Citi Eiropas Intelektuālā īpašuma tiesību pārkāpumu novērošanas centra (Observatorija) veiktie pētījumi ir atrodami šeit.
Informāciju sagatavoja:
Santa Lozda
Patentu valdes Intelektuālā īpašuma informācijas centra
Informācijas pakalpojumu nodaļas
Vadošā referente
Tālr.: 67227310
E-pasts: santa.lozda@lrpv.gov.lv